part of #28

SHOW + TELL: Jörg Gläscher und Sonja Trabandt

Des Weiteren wurden während des SHOW + TELL zwei Arbeiten aus unseren letzten Calls präsentiert. Jörg Gläscher und Sonja Trabandt haben ihre noch im Prozess befindlichen Projekte gezeigt.

(Foto: Jörg Gläscher, State Of The State)

About State Of The State by Jörg Gläscher:
Any real democracy can be recognised today by its clear separation of powers into the legislative, executive and judiciary branches of government. A separate government institution is responsible for each of these powers, which should work independently from each other and keep each other in check. This model of governance can be recognised in states all over the world, but is increasingly becoming the subject of intense questioning.

Jörg Gläscher

Weitere Informationen zu Jörg Gläscher und seinen Arbeiten unter
https://glaescher.de/new/projects/

The idea of “State” is also a significant one, and one that is often abused, misinterpreted and distorted, or even seen as synonymous with estrangement. It is a construct that in some areas has broken free of any connections to its so-called people; a dehumanised construct scorned by critics and found to be autonomous and autocratic. But a state is not just an unfeeling institution, and is by no means just a machine with binary codes, which can only recognise 0 and 1. A state is given life by its people, and any activity – or lack thereof – always arises from them. The question of what a state really is and what is hidden behind the stereotypical idea of “the State” has never been more exciting. On a global level, it is important not to define a state as “Merkel”, “Erdogan” or “Xi Jinping” or even “the Russians”. Now seems like the perfect time for a photographic examination of the idea of “State” across various different countries.

Übermorgen Schnee: Sonja Trabandt
Sonja Trabandt

Weitere Informationen zu dieser Arbeit von Sonja Trabandt: http://sonjatrabandt.com/photos/index/17/

Wenn bei deiner besten Freundin Krebs diagnostiziert wird, fällt man in einen Strudel von Ereignissen. Die Chemotherapie, die das Leben von A. rettet, zerstört nicht nur den Krebs, sondern nimmt ihr das Frau-sein, ihr Lebendig-sein, ihr Haar, ihre Kraft und ihre Unversehrtheit. A. fällt vor meinen Augen. Sie kann ihre Haare nicht loslassen, hat Angst wie ein Tier in einer Falle, kann nicht verstehen, warum dies mit ihr geschieht.
Nach fast einem Jahr Behandlung ist A. schließlich krebsfrei, aber das Gefühl der Ohnmacht bleibt bestehen. Sie sieht jetzt überall Gefahr, erlebt alles neu und wagt nichts mehr. Selbst wenn ihr Haar nachwächst, spürt sie immer noch die Glatze. A. ist schwach, fühlt sich noch schwächer und als ständige Belastung für ihre Umwelt, nur langsam kämpft sie sich ins Licht zurück.
Es sind diese Emotionen, die ich in Bilder umwandele, um sie den Dokumentationen des Systems gegenüberzustellen, das die Gesellschaft bei schweren Erkrankungen eines ihrer Mitglieder geschaffen hat.