#20
Saturday, 17 June 2017 | 19:00

Stephanie Kloss, Joachim Blank, Ingo Lawaczeck

On June 17, 2017, Stephanie Kloss, artist, and Joachim Blank, professor at the HGB Leipzig, discussed at FOTOTREFF #20 in Berlin. Kloss presented exemplary projects, her methodology and a new work. Stephanie Kloss’ photographic works deal with sociological, political and spatial phenomena. She is represented in numerous exhibitions in Germany and abroad. In addition photographer Ingo Lawaczeck presented his work “FR_GM_NT_”.

Stephanie Kloss

born in Karlsruhe

teaches extracurricular studies at Universität der Künste Berlin (UDK) and Summer University

curates shows such as “Erotica” or “Pissing in a River. Again!” (Kunstraum Kreuzberg)

http://www.stephaniekloss.de/

 

Stephanie Kloss

Stephanie Kloss is a German visual artist who’s photographic work focuses on historic, social and architectural utopias. After her architectural studies at the Technische Universität Berlin she studied photography and media art with Thomas Struth and Candida Höfer at the HfG Karlsruhe. Her work deals on the image behind the visible, the invisible, on the story transported by the depiction. It s a search for the fragmentary image of a forgone present, a utopian past. Metaphorical and physical boundaries between spaces, but also between utopia and reality, history and the present, individual and collective, scale and model are negotiated in her images.

Among her exhibitions are „Membrane“, KAAF Institute, Tehran, „Sodom Series“, Salon Muschter, Berlin 2017, „Triangle/ Road to Giza“, Galerie Laura Mars Grp., Berlin 2016, „Transit“, Acud Project Space, Berlin, „Memory Lab“, Martin Gropius Bau, Berlin 2014, „Hausbesetzung“, Kunstverein Wiesbaden, „Weltausstellung“ mit Heidi Specker, Galerie September, Berlin 2013, „Beyond Eden“ in „Bauhaus und Kibbuz – Pioniere des Kollektivs“, Stiftung Bauhaus Dessau, 2012, „Gehen Blühen Fließen“, Stadtgalerie Kiel, 2011, „Selected Artists“, Senatsstipendiaten 2010, NGBK, Berlin, Galleria Arte National, Caracas 2009. Stephanie Kloss has been represented for 10 years by the Galerie Laura Mars Grp. Berlin.

Joachim Blank

*1963 in Aachen

since 2003 Professor of Media Art at the Academy of Fine Arts (HGB) in Leipzig

A main aspect of his own artistic practice is the confrontation with the digital world

http://www.joachimblank.com/

 

Joachim Blank

Joachim Blank, 1963 born in Aachen, is an artist based in Berlin working with different materials, media and formats.

In the early 90ies he became a cofounder of early Net Art projects. From 1996 – 2005 he collaborated with Karl Heinz Jeron as Blank & Jeron. Since 2003 he is a Professor of Media Art at the Academy of Fine Arts (HGB) in Leipzig.

The confrontation with the digital world has become a main aspect of his own artistic practice. Blanks central question revolves about how media are changing the perception of materiality, how medial arguments are enrolled in the surfaces of the objects and are transforming them. It is about investigating the materiality of things and images, their outer appearance and physical presence in terms of surface-, meaning- and knowledge production. His works were presented in solo and group exhibitions such as MedienBiennale Leipzig (1994), Documenta X (1997), NBK Berlin (1998), ZKM Karlsruhe (1998), Ars Electronica Linz (1999), Walker Art Center, Minneapolis (2000), Institute of Contemporary Art London (2001), Foto Museum Winterthur (2001), National Museum of Contemporary Art Oslo (2003), NGBK Berlin (2004), Kunstverein Leipzig (2004), Galerie Filipp Rosbach (2006 – 2011), San Fransisco Museum of Modern Art (2008), TEAF09, Ulsan City, Korea (2009), Berlinische Galerie (2010), National Museum Stettin (2014), After the butcher – Raum für Kunst und soziale Fragen, Berlin (2014), Altana Galerie Dresden (2016), panke.gallery (2018), Transmediale (2020) a.o.

Ingo Lawaczeck, Colleage aus der Arbeit FR_GM_NT_
Ingo Lawaczeck, Colleage aus der Arbeit FR_GM_NT_

Ingo Lawaczeck

Durch die übliche Sichtweise nimmt ein Betrachter ein Gebäude als Ganzes und als Teil seiner Umgebung wahr – dass Erkennen eines Gebäudes findet in der Summe aller Teile statt. Doch ist die Betrachtung des Gesamten notwendig, um den Charakter eines Gebäudes wiederzugeben, oder reicht die Kategorisierung in einzelne Struktur- und Konstruktionselemente aus? In meiner Arbeit FR_GM_NT_ setze ich mich mit der selektiven Wahrnehmung von Architektur auseinander. Die Arbeit zeichnet sich durch abstrakte Formen und die Autonomie der Fragmente aus. Dargestellt sind Fragmente von Gebäuden, die sich aus den Kategorien Fenster, Fassadenelemente, Konstruktionselemente und Anbauten ergeben. Diese Dekonstruktion von Gebautem in seine architektonischen Elemente erzeugt Sequenzen von Fragmenten. Für jedes Gebäude ergibt sich eine typologische Struktur. Die einzelnen Fragmente beschreiben das Gebäude anhand unterschiedlicher Charakteristika. In seiner flächigen Abstraktion stellt das Gebäude ein weiteres Fragment dar: Ohne Details – nur durch Form und Farbe – wird das Gebäude definiert.

Website: http://www.ingo-lawaczeck.com/